België stimuleert het delen van auto’s
Hierover las ik een opiniestuk in Trouw van 22 augustus 2023. In België is een Memorandum Autodelen
& fietsdelen 2024 gelanceerd. Een van de speerpunten is een btw-tarief van 0% op deelvervoer.
Want, wordt gezegd, deelmobiliteit zorgt voor minder auto’s op de weg en vaker een keuze voor een
duurzamere verplaatsing.
Dit memorandum is gericht aan de minister van financiën Van Pethegem, die zelf al een 0% tarief
opperde voor het openbaar vervoer. Net als openbaar vervoer namelijk draagt deelvervoer bij aan
minder CO2 uitstoot.
In het artikel is verder te lezen, dat het mes aan twee kanten snijdt: enerzijds rijden deelgebruikers
bijna de helft minder kilometers dan privé-eigenaren. Eenvoudig, omdat zich bewust zijn van de
kosten en de impact van een autorit. Anderzijds maken ze de aanschaf van een privé-auto overbodig.
Dit laatste is belangrijk, want de productie van een nieuwe auto gaat gepaard met ruim 7 ton CO2
uitstoot. Als mensen er dus voor kiezen om te gaan deel-rijden kan dat een enorm verschil maken.
Particuliere auto’s staan 95 % van de tijd stil en leggen zo beslag de schaarse openbare ruimte. Dus
meer ruimte voor bomen, perkjes en klimrekken. En wat denk je van minder files?
Misschien moeten we ons de vraag stellen om af te zien van het idee, dat iedereen een eigen auto
moet hebben. Uit een enquête van de ANWB onder zakelijk Nederland kwam naar voren dat twee op
de drie ondernemers willen overstappen van bezit naar deelvervoertuigen.
Uit de eigen data van Trouw blijkt dat er in de landelijke gemeenten steeds meer animo is voor
deelauto’s.
De normen en gewoonten zouden daadwerkelijk en masse moeten veranderen, maar daar heeft de
consument steun in de rug voor nodig. De overheid moet duurzaam gedrag met regelgeving
stimuleren, dat zou enorm helpen. Nu betalen we in Nederland nog 21 % BTW op deelvervoer, dit
zou, net als ov-gebruikers terug moeten naar 9%, of als in België naar 0%.
Onze zuiderburen zijn ons duidelijk voor, maar net zoals de warmte gestaag opschuift naar het
noorden komt dat inzicht ook bij ons terecht. Wellicht kan dat nog in een paar partijprogramma’s.
Gelukkig hebben wij bij Het Groene Spoor al het voornemen om deelauto’s te gaan gebruiken.
Wim ter Horst