Een nieuw logo voor het Groene Spoor
Het leek allemaal zo mooi: een ecologische wijk Het Groene Spoor op het maisveld in het bijna-hartje van Oosterbeek. Door de weerstand van een aantal mensen uit de buurt moesten we deze locatie helaas opgeven. Het was niet anders. De buurt was tegen.
Maar…. waarom eigenlijk?
Ik realiseerde me toen dat er over het onderwerp ‘ecowijk’ nu eenmaal cliché’s bestaan. Een ecowijk is – even gechargeerd – een houtje-touwtje-buurt: rommelig, gras op de daken, metershoog onkruid in de tuin en de inwoners zijn een soort van kruising tussen hippies en kampers. Kortom: een bron van ergernis voor wie er tegenaan moet kijken en een smet op de buurt. Even gechargeerd dus.
Vanwege de beeldvorming en voor een goed contact met de mensen in de omgeving is het zó belangrijk dat we professionaliteit en expertise uitstralen, vertrouwen wekken. Én tegelijkertijd onze warme aandacht laten zien voor sociaal en duurzaam.
Daarom nemen we afscheid van het oude huisjeslogo en presenteren we in deze nieuwsbrief met trots ons nieuwe gezicht.
In het nieuwe logo geeft het contrast tussen de zakelijke letters ‘ecowijk’ en de sierlijke ‘handgeschreven’ letters ‘het groene spoor’ de beide aspecten van ons initiatief aan: gedegen aanpak én menselijke maat.
De merel die is komen aanvliegen, zegt iets over de band met natuur en duurzaamheid.
Bovendien is de merel bij uitstek een sociale, nieuwsgierige en gezellige vogel, en een altijd bezig baasje. Een passend symbool voor Ecowijk Het Groene Spoor, lijkt me zo.
Ik hoop dat iedereen bij het zien van een merel voortaan meteen denkt aan Het Groene Spoor.
Ruud Willems – ontwerper